Статьи  В помощь студенту

Словник професійних термінів і жаргонізмів журналіста

Враховуючи те, що в різних редакціях одне поняття може позначатися різними термінами чи жаргонізмами, автори книги "Ефективне виробництво теленовин", Ігор Куляс та Олександр Макаренко, вирішили доповнити свій посібник невеликим словничком, в якому пояснюються професійні терміни і жаргонізми, а також даються деякі їх синоніми.



Архів, відеоархів - зібрання відеозаписів подій, яке формує інформаційна редакція. В доброму відеоархіві ці записи систематизуються таким чином, щоб у будь-який момент можна було легко знайти відзнятий матеріал на тій чи тій події або конкретний синхрон конкретної людини.

Аудиторія - загал глядачів теленовин або слухачів радіоновин. Розрізняють «потенційну» аудиторію, тобто весь загал людей, які ма- ють телевізори і їхні телевізори впевнено приймають сигнал нашої телекомпанії (аналогічно - стосовно радіо), і «реальну» аудиторію, тобто загал людей, які, за вимірами відповідних соціологічних служб, дивилися конкретний випуск новин в конкретний час і хвилину.

Бекграунд - фонова інформація, яка включає в себе опис або деталі події в минулому, про яку ми згадуємо в сьогоднішньому випуску новин, або пояснення поняття чи пояснення дані про людину, про яку ми кажемо або якій надаємо слово у випуску новин.

БЗ - розповідь ведучого зі студії, перекрита картинкою. Термін «БЗ» розшифровується «без звуку» (хоча насправді звук є, це інтершум). Взагалі цю «малу архітектурну форму» повинного випуску в різних редакціях називають дуже по-різному. Ми назбирали чималу ко- лекцію таких назв: «усно на ВМЗ» або просто «УВМЗ» (ВМЗ - архаїзм минулого століття, розшифровується як «відеомагнітний запис»), «студія», «текстівка», «начитка на відео», «відеопідводка», «відеовставка», «войс овер», «войс офф», «перекривка» і навіть «заклейка»!

Бліц-інтерв'ю, бліц-опитування - короткі інтерв'ю на вулиці, які бере репортер у певної кількості перехожих. За стандартом при цьому всім ставиться однакове запитання.

Верстка - порядок розміщення матеріалів у випуску (саме слово верстка запозичене з газетної журналістики).

Випуск новин - довершена форма подачі телевізійних новин. Випуск має своє, чітко визначене місце в ефірній сітці телеканалу (ранковий, денний, вечірній, нічний) і чітко визначений хронометраж. Кожен випуск по сітці має свою специфіку (подробніше про специфіку і формування випусків читайте у посібнику «Ефективна організація роботи інформаційної редакції. Технологія і управління»).

Джерело інформації - найчастіше цим терміном позначається людина, яка повідомила нам про певні факти; може позначатися ціла організація, установа чи фірма, коли йдеться про неперсоніфіковапі повідомлення чи заяви, які поширює для використання у ЗМІ прес-служба цієї структури.

Ексклюзив - інформація, висловлювання людини або картинка, які вдалося отримати лише вашій редакції.

Ексклюзивне інтерв'ю - інтерв’ю, дане лише одному журналістом або для певного теле- радіоканалу чи для друкованого органу.

Журналістське розслідування - жанр інформаційної журналістики, за допомогою якого репортер шукає відповіді на запитання про причини або про можливі наслідки конкретної події, конфліктної ситуації, вчинків людей. Може бути елементом повинного випуску (короткий сюжет), а може бути самодостатньою періодичною програмою.

Закадровий текст або начитка - це той текст, який репортер або ведучий каже, озвучуючи картинку.

Інтершум - це «рідний» шум з того місця, де велася зйомка на камеру. На відміну від синхронів, він записується на накамерний мікрофон («пушку»), який вловлює шуми з усіх напрямків, на відміну від винесеного мікрофона для інтерв’ю або стендапа. Інтершум під картинкою, яку ми показуємо у випуску, йде повністю в моменти, коли нема закадрового тексту, і фоново (нижче за рівнем) - разом з закадровим текстом.

Кадр - технічний термін, стосовно зйомки - це шматок плівки (частина зображення) від вмикання до вимикання камери, або стосовно монтажу - частина зображення від склейки до склейки.

Нарис - жанр інформаційної журналістики, за допомогою якого репортер або на одиничному прикладі ілюструє типову ситуацію, історію, питання. Або навпаки розповідає про щось унікальне (людину, явище, об'єкт, історію).

Ньюзмейкер - це та людина, яка своїми діями або бездіяльністю, заявою чи мовчанням створює новину. Часто ще ньюзмейкерами називають впливових у суспільстві публічних людей (політиків, чиновників, бізнесменів).

Ньюзрум - інформаційна редакція телекомпанії. Ще одне значення - те велике приміщення, де ця редакція або значна її частина працює.

Панорама - плавний рух камери з одного об'єкта на інший.

Перефокус - перекадрування з одного об'єкта на інший (з далекого на близький або навпаки) без руху камери, зміною точки фокусування.

Підводка - усне інформаційне повідомлення, за допомогою якого презентується наступний сюжет, пряме включення або синхрон.

Підпис під сюжетом - це титри на початку сюжету, в яких зазначаються прізвища репортера і оператора, які є співавторами сюжету. Останні слова в начитці, де репортер називає себе і оператора, потім - назву новин або телекомпанії. Підпис ставиться не в кожній новинній службі (це залежить від загального стилю новин, ухваленого керівництвом служби).

План - це масштаб зображення в кадрі. Вимірюється цей масштаб по-різному. Автори посібника "Ефективне виробництво теленовин" виходять з того, що величину плану варто визначати, виходячи з масштабу головного об’єкту в кадрі. Є різниця - чи це людина, чи слон, або ж фігурка на виставці мініатюр, У професійних операторів існує велика градація масштабів плану. Для розуміння сенсу розкадрування (див. далі) ми виділимо як мінімум три плани: загальний, середній і крупний.

Прес-реліз - інформаційне повідомлення або заява, яку готує прес-служба партії, організації, установи, фірми для розповсюдження між інформаційними редакціями мас-медіа (факсом, електронною поштою або для роздачі під час прес-конференції представників цієї організації).

Пряме включення - репортаж кореспондента з місця події. Може бути з картинкою, якщо у телекомпанії є пересувна телевізійна станція з можливостями передачі сигналу на телекомпанію. Якщо цього нема, пряме включення може бути телефонним.

Ракурсний план - зазвичай плани знімаються приблизно на рівні очей середньостатистичної людини, при запису інтерв'ю камера виставляється на рівні очей інтерв’юйованого. Ракурсний план - це план, знятий камерою, яка розташована нижче об'єкта і нижче рівня очей людини або, навпаки, - з «верхньої точки», тобто камера розташована вище об'єкта.

Редагування тексту - це, по суті, перевірка тексту на відповідність його стандартам інформаційного мовлення, перевірка на мовну грамотність або перевірка тексту на адекватність розкриття теми матеріалу.

Редакційний кодекс - зафіксований документально комплекс внутрішніх редакційних вимог до мінімальної якості кожного інформаційного продукту редакції з погляду стандартів і етичних норм, дотримання яких керівництво телекомпанії вимагає від кожного співробітника.

Рейтинг - соціологічне вимірювання реальної аудиторії телевізійного продукту. Проводиться цілодобово соціологічною службою за допомогою показників певної кількості встановлених у репрезентативних родинах «піплметрів», приладів, що фіксують кожне ввімкнення і вимкнення телевізора, а також канал, який у кожний момент дивиться глядач.

Репортаж - основний інформаційний жанр. На телебаченні - це оформлена в змонтований сюжет коротка (1,5 - 2 хвилини) розповідь репортера про те, що він побачив і почув на місці події.

Розкадрування об'єкта - будь-який об'єкт, про який ми хочемо розповісти телеглядачу (розповісти, до речі, ми можемо і без тексту за кадром, а лише картинкою), ми повинні розкадрувати, тобто дати послідовно загальний план, середній план і крупний план цього об’єкту (більш детально про масштаби планів, розкадрування і комфортний для ока глядача монтаж читайте в посібнику «Техніка телерепортажу»).

Синхрон - зафіксований на плівку або на камеру фрагмент інтерв’ю або публічного виступу учасника або очевидця події, експерта.

Стевдап - обов'язковий фрагмент теленовинного сюжету, в якому журналіст на тлі місця події або основного об'єкта розповіді каже на камеру ударну інформацію на тему сюжету (введення в тему, «місток», який пов'язує дві різні частини складного сюжету, підсумок або «місток у майбутнє»). Стендап потрібен для «авторизації» сюжету.

Титр - текст або малюнок, який накладається «зверху» на картинку. Титри використовуються для пояснення того, хто каже синхрон або стендап. Крім того, теленовинами можуть використовуватися такі варіанти титрів, як таблиці, діаграми, карти, фото.

Трансфокатор - технічний устрій у телекамері, який дає змогу оператору швидко перекадровувати масштаб зображення.

Усне інформаційне повідомлення - коротка (до 30 секунд) розповідь ведучого про подію або про нові факти. Використовується також як підводка.

«Хрипу піка» - ретрансляція в ефірі повідомлення репортера або синхрону, записаного заздалегідь у телефонній розмові.



| Просмотров: 25036 | Комментариев: 0 | Рейтинг: 3.9/24 |

| Теги новости: словник, терміни, журналіст, жаргонізми, словарь |
Смотрите также:
Похожие новости:
Комментировать новость 'Словник професійних термінів і жаргонізмів журналіста' могут только зарегистрированные посетители.
ЖурПАКnew
Всё для студента!
Сборник готовых дипломных работ.
Сервисы
Отправить СМС
Словарь терминов
Радио онлайн
Новости в мире
Твой гороскоп
Прогноз погоды
Услуги ПриватБанка
Рекомендуем
Історія української журналістики XIX століття
Михайлин І.Л.
Історія української журналістики XIX століття

Фотожурналистика (Учебное пособие)
Березин В.М.
Фотожурналистика (Учебное пособие)

Стилистика и литературное редактирование (Учебник)
Максимов В.И.
Стилистика и литературное редактирование (Учебник)

Добавить нас в закладки

| Главная | Книги | Архив | Статьи | Программы | FAQ | Карта сайта | Обратная связь | RSS | Строительство и ремонт |
ВНИМАНИЕ! Все материалы портала и их содержимое предназначены исключительно в образовательных целях и для ознакомления. Все права в отношении материалов и их содержимого принадлежат законным правообладателям. В любой момент по просьбе автора (обладателя авторских прав) мы готовы убрать материалы с сайта. Мы всегда готовы рассмотреть любые предложения о сотрудничестве.

© 2011 Journ-Port.ru - Портал журналиста